Een kleurplaat als onderzoeksmiddel
Een visuele tool die uitnodigt tot betekenisvolle gesprekken


Niemand wordt blij van een lange vragenlijst. Gelukkig kan onderzoek ook anders: creatiever, beeldender én diepgaander. Voor een onderzoeksproject van Bregje de Vries (VU Amsterdam) ontwierp ik een kleurplaat als gespreksstarter en denkkader.
De kleurplaat verbeeldt het onderwijssysteem op een metaforische manier. Deelnemers werd gevraagd deze in te kleuren: eerst zochten ze zichzelf erin op, daarna ook anderen die voor hen belangrijk zijn in het systeem. Ze herkenden zichzelf op verschillende plekken en gaven daar eigen betekenis aan.
Soms werd de kleurplaat individueel ingevuld, andere keren juist in groepen. In beide gevallen ontstond een rijk gesprek over rollen, relaties en het grotere geheel. De ingekleurde platen leverden de onderzoekers waardevolle inzichten op over samenwerking in het onderwijs en over hoe deelnemers hun plek in het systeem ervaren.





